Training van het kniegewricht

Zoals beschreven in Belasting en belastbaarheid van het kniegewricht, is het evenwicht tussen belasting en belastbaarheid van belang om vrij van pijn en klachten te blijven. Maar om de knie sterker te maken, is belasting juist noodzakelijk. Vooral in de sport komt dit goed tot uiting. Toch is het gegeven op elke situatie en elk niveau te betrekken. Dus ook op de ouder wordende mens die na een knieoperatie weer mag belasten. Hierbij is het beginniveau (belastbaarheid) lager en het herstelvermogen van het lichaam minder snel, maar de principes zijn hetzelfde.

Door training met een verhoogde belasting, ontstaan tijdelijke beschadigingen aan het weefsel. Dat weefsel is dan ook even minder belastbaar. Fysiologische processen zorgen ervoor dat het lichaam hard aan het werk gaat om deze beschadigingen te repareren. Het weefsel wordt zelfs een beetje sterker dan het al was. Dit omdat het lichaam zich wil beschermen tegen een nieuwe beschadiging bij dezelfde belasting. De belastbaarheid is hoger geworden.

Dus door iedere training wordt het kniegewricht tijdelijk minder belastbaar, maar het komt er in de tijd sterker uit. Dit is het principe achter elke training. Of het nu gaat om een topsporter of om een 80-jarige man die revalideert na een nieuwe knie.

Nu het kniegewricht sterker is geworden, is het wel noodzaak het bereikte niveau (belastbaarheid) te benutten. Als de winst nadien niet meer wordt gebruikt, past het lichaam zich opnieuw aan en wordt de verbetering teniet gedaan. Het lichaam is er namelijk op uit om zo min mogelijk energie te gebruiken om te functioneren. Als het lichaam veel ongebruikte spiermassa heeft, zal dat afnemen. Oftewel “use it or lose it”. Elke kilo spiermassa kost immers energie en ook hier geldt de wet van vraag en aanbod.

Om bovenstaande reden is de timing van training belangrijk om het beste trainingseffect te krijgen (zie grafiek). Doordat training een tijdelijke verlaging van de belastbaarheid veroorzaakt, is het noodzakelijk de hersteltijd in acht te nemen. In deze hersteltijd wordt het weefsel gerepareerd en sterker gemaakt. Vaak wordt gedacht dat de training ons sterker maakt, maar het is juist de hersteltijd en rust waarin we ‘groeien’.