Wat te doen bij knieklachten.

Pijn aan de knie heeft iedereen wel eens meegemaakt. De ene keer is het snel over en een andere keer blijven de klachten bestaan of worden ze erger. Dit artikel geeft belangrijke informatie om gedegen om te gaan met knieklachten.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen zogenoemde acute knieklachten en chronische knieklachten. Acute knieklachten ontstaan op een duidelijk aanwijsbaar moment. Chronische knieklachten ontstaan  in de loop van de tijd.

Acute klachten

Bij acute knieklachten, waarbij de knie direct of enkele uren nadien dik wordt, is het van belang zo snel mogelijk de knie te laten beoordelen door een (sport)fysiotherapeut of orthopedisch chirurg. De weg naar een ‘orthopeed’ is meestal omslachtig en duurt enkele dagen tot weken.

Ook al is de knie dik en is onderzoek niet altijd even betrouwbaar, toch is het verstandig de knie te laten bekijken. De (sport)fysiotherapeut of orthopeed krijgt naar aanleiding van het verhaal, inspectie van het kniegewricht en enkele tests, een beeld wat er met de knie aan de hand kan zijn.

De eerste dagen na een acuut letsel zijn van belang voor de revalidatie en herstel van het kniegewricht. Voor enkele aandoeningen is een juiste aanpak binnen 0-5 dagen van essentieel belang om een goede kniefunctie in de toekomst te behouden.

Het is daarom van belang dat er in de eerste dagen na het ontstaan van acute knieklachten, de knie goed onderzocht wordt om deze aandoeningen direct goed te behandelen.

Wat kunt u zelf doen?

  • Zo snel mogelijk de knie laten beoordelen
  • Rust houden
  • Ijs
  • Hoog leggen

Na beoordeling van een (sport)fysiotherapeut, zijn twee dingen van belang ter bevordering van het herstel

  • De knie weer zo snel mogelijk kunnen strekken, dit is nodig voor een goed looppatroon
  • Proberen te fietsen op een hometrainer (eventueel met hoog zadel), dit stimuleert de doorbloeding wat het herstel bevordert. Daarnaast zorgt het bewegen zonder belasting ervoor dat het lymfesysteem wordt aangezet om het vocht in het kniegewricht te verminderen.

Chronische klachten

Iedereen ervaart wel eens een pijntje in de knie. De vraag is dan wanneer behandeling nodig is of een dagje rust volstaat. Die beslissing is lastig te nemen en bovendien voor iedereen verschillend. Over het algemeen geldt ‘hoe sneller een aandoening erkend wordt, des te sneller kan er gericht behandeld worden’. Maar mensen willen ook niet bij elk pijntje naar de huisarts of fysiotherapeut.

Als het ‘pijntje’ met enige regelmaat terugkomt, is het advies om de knie te laten nakijken. Pijn na een sportactiviteit wordt meestal gezien als spierpijn en dat komt doorgaans wel goed. Maar als na elke training of wedstrijd dezelfde pijn terugkeert, is het aan te raden de knie te laten onderzoeken. Het patroon van klachten kent 4 fasen.

Fase 1: klachten na een (sport)activiteit.

Fase 2: klachten tijdens een (sport) activiteit.

Fase 3: klachten tijdens dagelijkse activiteiten.

Fase 4: klachten zijn continu aanwezig.

De oplopende fases gaan gepaard met een oplopende revalidatietijd. Het is dus belangrijk op tijd actie te ondernemen.

Wat kunt u zelf doen?

  • In de gaten houden wanneer de knieklachten er zijn.
  • Let erop dat u een normaal looppatroon blijft houden.
  • Vermijd de activiteiten die klachten geven zoveel mogelijk.
  • Blijf de knie bewegen zonder pijn (zoek andere activiteiten die wel pijnvrij kunnen).