Is de squat oefening met elastiek een meerwaarde voor het trainen?

De Squat oefening is een oefening die heel veel wordt uitgevoerd om de bovenbenen te trainen. Deze oefening kan in veel vormen worden uitgevoerd, waardoor hij heel functioneel voor iedereen kan worden gebruikt. Of het nu gaat om krachttraining in de (top)sport, algemene fitheid, revalidatie bij  blessures of het functioneel trainen van ouderen die op willen staan uit een stoel.

Als sportfysiotherapeut ben ik voornamelijk geïnteresseerd in elke vorm van oefeningen die ik gericht kan inzetten bij bepaalde blessures. De uitvoering van de squat is van enorm groot belang. Een andere positie van de voeten, knieën of heupen bepalen welke spieren meer of minder worden aangespannen. Hierdoor kan ik als sportfysiotherapeut de geweldige squat oefening omzetten naar een functionele oefening voor iedereen. De squat met elastiek (kortweg: stiek) is een relatief nieuwe aanpassing van de ‘ouderwetse’ squat oefening.

Bilspieren trainen tijdens een revalidatie doormiddel van de squat

Zelf zet ik deze oefening al regelmatig in bij personen waarbij ik meer aandacht op de heupspieren wil vestigen. Een tijd geleden werd namelijk verkondigd dat de stiek meer activiteit van de bilspieren vroeg. De bilspieren zijn belangrijke spieren om de heupen te stabiliseren en een goede heupstabiliteit is van belang voor knieën en voeten. Na dit gelezen te hebben op internet ga ik het zelf eerst uitproberen voordat ik het mijn patiënten laat uitvoeren. Dus eigenlijk een heel klein onderzoek of het klopt wat er geschreven wordt. En ja, de informatie op internet klopte, in ieder geval voor mij. Ik voelde mijn bilspieren harder werken. Dus hup, gewapend met elastiek naar de patiënten waarbij de bilspieren getraind moesten worden.

Nu kwam wel de vraag bij mij op of die extra inspanning ten koste zal gaan van de kracht van de andere spieren zoals de bovenbeenspieren (quadriceps)? Kan ik wel net zoveel herhalingen maken met als zonder stiek? Kan ik de stiek ook gebruiken als de squat wordt uitgevoerd met extra gewichten in de nek? Toegegeven, het ziet er toch een beetje vreemd uit squaten met een stiek om de benen en een zware stang in de nek.

En nu de wetenschap…

Gelukkig zijn er veel wetenschappers in de wereld die onderzoek doen naar fysiotherapie, sport, oefeningen etc. Mijn persoonlijk onderzoek tijdens de squat met stiek was toch niet toereikend. En ja, het is nu bewezen. Door in ieder geval één onderzoek wat bij mij bekend is (blijf kritisch). De squat met stiek geeft verhoogde activiteit van de bilspieren. Zelfs tijdens maximale krachttraining kan de squat normaal worden uitgevoerd zonder verlies van herhalingen.

Dus ook al ziet het er vreemd uit een stiek om de benen als er maximaal getraind wordt, het is voor een goed doel 🙂